Wat heb ik voor Qmusic gedaan?

Bij het softwarebedrijf Gillz heb ik in een teamverband de frontend geschreven voor twee games in de applicatie van Q Music samen met een Backend Developer en een projectmanager.

Mijn taak bij het eerste spel was het omzetten van het design naar een werkend HTML/CSS game die alleen maar in javascript gemaakt mocht worden omdat ze alleen een javascript file konden toevoegen. Hier heb ik uitgezocht hoe ik in Javascript alle HTML elementen kan maken. Bij het tweede spel was mijn taak om de Firebase database te koppelen aan het spel en de javascript in ES6 te schrijven. Hier mocht ik wel HTML/CSS voor gebruiken.

Met de eerste applicatie ben ik begonnen door me in te studeren van hoe je HTML elementen kunt creëren via Javascript. Toen ik dit eenmaal in de gaten had ben ik begonnen met het pixelprecies maken van het ontwerp. Er is mij aangeleerd door mijn projectmanager dat ik beter sommige functies in een variabele kan gebruiken. Dit ben ik dus ook gaan toepassen. Bij de tweede applicatie heb ik eerst een aantal tutorials moeten volgen voor Firebase, maar deze had ik al snel onder de knie. Vervolgens kon ik gelijk het ontwerp pixelprecies maken. Hier heb ik ook weer de functies in een variabele gebundeld.

Beide applicaties zijn live gegaan op de Q-music applicatie en zijn niet gecrasht, desondanks er 100.000 mensen tegelijkertijd op zijn gegaan.

Trots ben ik op de applicaties die duizenden mensen hebben gebruikt. Mijn project manager had altijd goede feedback die ik altijd gelijk toepas. Dit project laat zien dat ik flexibel ben vanwege de verschillende versies van Javascript en frameworks.

SinterKai

SinterKai zit als volgt in elkaar, mensen kunnen al via de Qmusic app een sinterklaas verlanglijstje maken en deze insturen naar Qmusic. Eén van deze mensen die een verlanglijstje hebben ingezonden wordt uitgekozen. Deze persoon heeft dan 15 minuten om te reageren. Als deze persoon niet reageert dan komt er een knop op de Qmusic App. Alle ingelogde mensen op de Qmusic app hebben dan 1 minuut om op de knop te klikken om het verlanglijstje van de persoon die niet gereageerd heeft te krijgen. Uit alle mensen die op de knop hebben geklikt wordt er een willekeurige winnaar uitgekozen en die krijgt dan het verlanglijstje van de persoon die niet had gereageerd. Het spel is gebouwd door middel van alleen een Javascript ES5 file te importeren in de applicatie van Qmusic. Er is geen gebruik gemaakt van .html of .css bestanden. Hierdoor was het nog wel een uitdaging.

SinterKai Qmusic

De Doofpot

De Doofpot is een gokspel waar je moet raden wie van de radiohosts de uitspraak heeft gedaan. Als jij het goed hebt geraden komt er geld in je potje, zodra de doofpot is afgelopen en je hebt alles goed dan win je al het geld. De doofpot is een game gemaakt in Firebase & ES6 Javascript. De game was te bespelen in de applicatie van Qmusic.

SinterKai Qmusic

Helaas is het niet mogelijk om code tentoon te stellen i.v.m. veiligheidsredenen.

Reflectie

Sinds de applicaties succesvol en zonder problemen hebben gewerkt in de live omgeving van de Qmusic applicatie ben ik erg trots op de uitkomsten van de spellen. Door dit project ben ik wat meer gaan letten op de manier waarop ik mijn variabelen structureer.