Wat is hier te zien?

Voor een onderzoek naar internettrollen heb ik gekeken of ik hun gedachten kan beïnvloeden. Het was een uitdagend onderwerp en ik vroeg me af of ik de slachtoffers hiervan kan helpen.

Mijn taak was het onderzoeken van Facebook, internettrollen, de slachtoffers en de omstanders. Het doel wat ik wilde bereiken is dat de internettrol zich eerder verbonden voelt met het slachtoffer.

Eerst stel ik vast wat ik precies wil bereiken. Ik stel de onderzoeksvraag en leg uit waarom ik nou precies Facebook uitkies. Om het brein te verfrissen doe ik wat onderzoek naar Facebook hun verdienmodel, concurrentie en de wantrouw. Daarna onderzoek ik de principes van Robert Cialdini, de hijacks van Tristan Harris, het behaviour-model van B.J. Fogg en het Hook Model van Nir Eyal. Dan stel ik mijn oplossing voor met visuele en tekstuele voorbeelden. Ik bekijk hier drie kanten van het probleem, internettrollen, de slachtoffers en de omstanders.

Ik denk oprecht dat deze oplossing sommige mensen veel kan helpen. Door ze alleen de gedeelde interesses te laten zien kun je conflict vermijden. De opdrachtgever vond het een erg interessante case.

Deze case staat in mijn portfolio omdat het laat zien dat ik ook goed mee kan denken aan oplossingen. Ik heb kennis van verschillende beïnvloedingstactieken, dus kan ik altijd van hulp zijn.

De Case